torsdag 26 maj 2011

Freestyle kurs, dag 1

Igår var det då vår första dag på Freestyle kursen. Vi började med lite information inomhus och fick lite presenter utdelat till oss.. Hjälpmedel till utomhus övningarna.
Vi fick en varsin target platta i plast, en klicker och en bunke.

Första övningen skulle vi gå i takt till musiken. Ja, träna med musik? Vart helt nytt för mig och kändes till en början ganska så larvigt.. Men om jag tänker efter så dansar man inte utan musik? Eller hur??

Vi skulle öva lite på "mattan" som jag har som komando på Odi. Sätta tassen på plattan alltså.. Vilket han kunde sen valpkursen.. Dock var denna plattan mycket mindre och dessutom rund, så Odi han börja ta den i munnen. Galet vad fel det kan bli ibland, men efter lite inklickningar så fattade han galloppen.

Sen var det dags för bunken. Vi ska lära våra hundar att ställa sig först och främst på bunken med fram tassarna. Odi han göra detta 2 gånger tills bunken gick sönder.. Jaha, tack för det Odi?
Nä, det var inte bara Odi som förstörde sin bunke.. Det vart en livlig Flatte som gjorde likadant med sin bunke. Så nu får vi leta upp nåt annat skoj som vi kan använda som en bunke istället..

Läxan tills nästa gång:
Få hunden att stå på bunken med framtassarna mittemot dig. Även om du flyttar dig så ska hunden fortfarande stå mitt emot dig..


Ja, det ska bli kul att se om Odi klarar av detta.. Han tycker den där jäkla bunken är lite läskig. Men med en klicker och lite korv så ska vi nog klara detta fin fint :)

Kursen i sig tycker jag är riktigt rolig, då hunden bara får leka sig igenom allt.. Vilket är toppen för Odi. På lydnadsträningarna är det allvar, så då är det skönt att kunna gå en kurs med bara lek och bus..

Vi ska träna på bunken i veckan, så jag kommer med en update om hur det går för oss..
Nu ska jag ta det lite lungt, vi har varit på Västra Stranden och rastat vovvarna idag.. Simning är det bästa dem vet :)

Vi hörs!!

En gosig bild på Odi som väldigt liten bebis.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar