tisdag 13 september 2011

Lydnad istället för spår..

Idag körde vi på med lydnad på bruks istället för spår.. Just nu är det nästan storm i Halmstad och har varit det sen igår kväll. Så hade vi knatat ut på fältet och lagt ett varsitt spår till hundarna så hade dem bara tittat på oss som två dumma får..
Så vi ska köra på med spåret en annan dag i veckan om blåsten avtar..

Idag gick lydnaden helt okej, har börjat klicka honom igen för att försöka se om han förstår läggande under gång snabbare nu.. Det funkar faktiskt ganska så ok, så vi kör på med klicker ett bra tag till.
Idag blev belöningen endast kamptrasan + bollen efter alla moment är klara, och tro det eller ej.. Det gick faktiskt riktigt bra :)

Provade även på "framförgåendet" som är i apellen, och det gick över förväntan AS bra :) Så nöjt över Odan.. Stå har han verkligen förstått nu sen vi övar på ställande under gång.. Så jag kastade ut hans absolut favvo boll på plan, gick fot med honom en bit sen skickade jag honom och sa framför.. 1 m innan bollen så säger jag stå med bestämt ton, och han STANNAR :) Trodde jag aldrig.. Så nu ska vi köra igång med lite fler moment som ingår i apellen så kanske vi kan försöka ta oss ut på en sådan inom en snar framtid :)

Nästa gång vi spårar på fält ska jag även lägga ett apell spår till honom, så får vi se om han löser det... Tror dock INTE att det är några problem alls, han går som en klocka på långa spår med massa vinklar i skogen, o sist vi vart på fält så spårade han ju som en gud..

Lite info om Odan fick ni iaf :)
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar