torsdag 21 april 2011

Påsk..

Hej på er! Har inte riktigt haft så mycket tid för att blogga av mig lite.. Men här kommer lite info om veckans träning med vovvarna.

I Tisdags vart det spår dag för Odi och Flisan.
Odi's spår vart ungefär som en häst sko fast lite skarpare kanter på det hela.. Det låg 3 spår pinnar i spåret och det låg i ca 30-40 min.
Han var riktigt duktig denna vecka på spåret, det märks nu när vi kör det varje vecka. Vilket är ett plus då vi kanske kommer att tävla spår i framtiden..
Han hittade alla apporterna och börjar sakta men säkert förstå att man ska lägga sig ner när man hittar dem.. Bra!

Flisans spår vart lite längre med fler apporter.. Denna gången skulle vi prova på att korsa flisans spår lite innan hon skulle gå det.
Då vi läst att i BSP så ska dem klara detta.
Mamma hade gått spåret så det var alltså jag som skulle korsa det i slutet.
Till en början sniffade hon efter mitt spår men kom snabbbt på att, nää... detta spår är inte rätt! Så vart hon snabbt tillbaka på mammas spår igen. Mycket duktig!!

Igår var det lydnad som stod på schemat.
Denna gång jobbade mamma så jag fick träna båda, men det gick hur bra som helst.
Det ända som jag ska köra på ordentligt med Flisan tills tävlingen är läggande under gång och inkallning med ställande. Då hon är van vid mamma så är hon inte lika säker med mig när vi kör dessa moment. Men det är nog inga problem.
Fjärren och rutan kör hon kanon bra med mig :)

Odi fick gå lite linförighet och han börjar skärpa till sig riktigt ordentligt. När strypet åker på är det bäst att sköta sig tror jag han tänker :) Vi körde även lite inkallning, platsläggande och läggande under gång. Allt börjar bli riktigt bra nu. Körde även hopp, men det kan han bra :)

Innan Odi's kusin Galant skulle träna så släppte vi dem lösa, så dem fick rusa omkring lite.. Då Odi är rätt så kaxig emot andra hundar och ger sig inte i första taget. Så jag tyckte han skulle få på pälsen utav Galant så att han lär sig för en gång skull, och det förstod han riktigt bra :)
Så nu hoppas jag att man kan släppa ihop de lite varje Onsdag så han lär sig att man ska passa sig för dem äldre :)

Resten av veckan blir det vila, det är ju Påsk.. Så till helgen kommer det massor utav släkt och vänner hem hit för lite god mat och trevligt sällskap hela kvällen..
Vovvarna kommer älska att det kommer massa folk som vill kela med dem :)

Ha en trevlig Påsk allihopa!


Två trötta vovvar efter en runda på Ön

1 kommentar: