torsdag 3 mars 2011

Träning och åter träning..

Det har varit en hel del träning denna veckan..

Vi började i Tisdags med att träna spår uppe vid Ön med en träningskompis och hennes två hundar.
Eftersom att jag mestadels har lagt IPO spår som jag fått veta så skulle vi nu prova att lägga spår utan en massa korv i..
Var ju dock tveksam.
Men jag körde på ändå. Jag gick ungefär 100 m rakt fram i skogen, plaserade en burk med korv i slutet.. Sedan var det bara att hämta Odi..
Vi körde på så färskt spår som möjligt nu i början för att inte göra det allt för svårt för honom..

Jag såg att han letade efter korven som alltid legat i spåret annars, han titta på mig och man såg verkligen på honom.. " Var e korven ? " När han fått nys på hur han skulle göra så var det bara att snällt följa honom.. Han klarade det, super duktig var han! Eftersom att det var första spår utan godis i så är jag jätte nöjd!!

Jag funderar dock på om jag ska lägga ut en spår pinne + korv efter kanske 20 steg nästa gång.. Så han får lära in också vad en spår pinne är, och vad han ska göra när han ser en sån..
Jag vill ju att han ska lägga sig ner så fort han ser pinnen, vill inte att han ska tugga och plocka upp den.. Icke!

Gick även ett så kallat apell spår med Flisan i skogen, oj vilken duktig hund hon är..
Hon har tappat det lite med spår pinnarna, men hon visar att hon sett dem.

Men jag är iaf grymt nöjd med den spår träningen..

På Onsdagen var det dags för lydnads träningen, verkade lite som om Odi var trött fortfarande efter Tisdagens spår.. Så vi körde igenom de flesta moment, dock så var han inte lika taggad på lydnaden. Men nästa vecka är vi på det igen..

Igår var vi med Carina och kika på när hon träna IPO.
Har ju länge velat träna IPO med Odi, men är väldigt fundersam nu..
För det första så finns det absolut INGEN trevlig IPO grupp här i Halmstad, jag menar.. Jag är ny med allt som har med hund att göra. Jag vill ju isåfall starta i en grupp där alla är trevliga och verkligen vill hjälpa mig till 100%.
Så ja, jag kanske lägger den drömmen på hyllan!


Jag har bestämt mig att vi ska starta en tävling i lydnad iaf, sen får vi se hur det går.. Om jag fortfarande e intresserad utav lydnad, och framför allt om Odi fortfarande tycker det är skoj..
Vi kommer iaf lägga mycket tid på spår framöver, det känns som en riktigt rolig gren för oss.. Vad tror ni??


Här ser ni Odi's nya spårsele, lina och visselpipa..
Ni undrar säkert vad jag har visselpipan till, 
men det är vår inkallnings metod när vi är ute och rastar hundar..
Och det funkar skit bra, så lär in det på era hundar :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar