torsdag 21 juli 2011

Aktivering..

Har en liten fundering.. Skulle ni bloggläsare vilja hjälpa mig med en sak??

Nu när vi har vila ifrån all sorters träning som vi brukar köra med hundarna så är dem en aning rastlösa.. Eller ja, iaf Odi.. Flisan kan ligga o lata sig hela dagen om det så är.. Men Odi den lille busen blir riktigt rastlös.
Har en aktiveringsboll där man kan lägga godis i, men den är inte så rolig längre..

Så jag skulle vilja ha lite andra tips på vad man kan göra?
Just nu är hundgodiset för tillfället slut här hemma, men vi har pressade ben som de tuggar i sig på nolltid som man kanske kan klippa sönder till godis och använda i aktiveringen?
Ja, han behöver alltså få använda hjärnan lite.. Bli trött och kunna sova o lata sig med mig under dagarna då jag inte heller är så aktiv..
Eller några andra roligheter vi kan hitta på.

Hade varit riktigt snällt utav er om ni postade lite tips till mig. Antingen här på bloggen eller som mail..
Min mail adress är; ronja.falk@gmail.com om ni inte har sett den här i sidan..

6 kommentarer:

  1. Bind upp honom ute vid ett träd eller liknande och gå en ruta där du slänger in tex morgonransonen av torrfoder. Hämta honom och låt han leta. Den typen av aktivering är ju mentalt tröttande och du behöver ej röra på dig så mkt om du är trött :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym??
    Detta gör jag ibland med godis, då han inte tycker det är lika roligt med sin mat..
    Men efter ett tag när han e klar så e han lika sugen igen på att göra nåt nytt. Så detta funkar inte :)

    SvaraRadera
  3. Hundtjej som följer din bogg.24 juli 2011 kl. 11:57

    Hmmm större krav då de mognar antar jag (min är bara valp ännu):P. Kanske alternera mellan detta, gömma leksak, och sen gå in och avsluta med att gömma godis inne? Om man är två (personer alltså) är ju "kurragömma" ute lite kul...

    Finns det något som gör honom riktigt trött?

    SvaraRadera
  4. Hej Hundtjej.. Måste bara fråga vem du är :) Sååå nyfiken.. hihi

    Har kommit på en del aktivering nu gällande Odi och det blir bättre och bättre.. Men snart är vi ute på bruks igen och ska sätta igång med träningen efter sommarens semester!

    Det ska bli SÅ skönt!!

    SvaraRadera
  5. Om han inte tycker att leta mat på tomten är särskilt underhållande så kan du ju lägga lite spår istället, med olika svårighetsgrader (du vet ju vart i träningen ni är), det borde ju trötta ut honom :)

    Eller kör lite lydnad men belöna med bus och lek om ni inte hade godis :)

    Det är ju inte så ansträngande för dig heller, annars kan ni ju simma med han, eller börja cykla nu när han är 1 år.

    SvaraRadera
  6. Vi har tagit paus ifrån all träning nu i några veckor. Vi tränar både tävlingslydnad och spår.. Då det håller vi oss utanför ett tag :)

    Simma gör vi varje dag då det är fint väder, men nu har ju tydligen sommaren svikit oss här i Halmstad. Vilket är jätte tråkigt..

    Cykla kommer jag inte att göra förrens han är röntgad, men vi har provat runt kvarteret och det tycker han är SUPER skoj :)

    SvaraRadera