måndag 21 februari 2011

Tränat Odi..

Hej på er!
Idag har det varit en riktigt rolig dag, mycket saker som hänt..

Vi började dagen med att vi tog en promenad runt om vid klubben, vi gick längst med staketet och vovvarna vart lösa och sprang omkring för glatta livet..
Carina vart i stugan så vi stanna ett tag för en fika.

Vid 14 tiden så åkte jag upp till klubben igen för lite träning med Odi. Carina visade mig hur jag ska bära mig åt när jag ska spåra osv.. Han är lite snabb på spåret lill killen så får hålla igen lite med kopplet så han nosar upp det riktigt bra..
Sen lärde hon mig även att man kan väcka hundens intresse innan spåret genom att göra en sök ruta. Där man ska gå omkring i en fyrkant, sen även gå inuti den.. Sedan ha ett godis regn i rutan.. På detta vis fick jag veta att hunden lär sig att godis finns innan rutan, inte utanför.. Detta visade även Odi mig, han är duktig med nosen han..
Kom han utanför rutan så vart det snabbt in igen..

Efter hon visat spår träningen så åkte vi ner emot IPO plan, där visa hon mig lite kontakt övningar med sin hund Pala.. Sen vart det jag och Odi som var upp till bevis.
Vi körde på med linförighet för att visa henne hans kontakt till mig. Då ville hon att vi skulle köra utan koppel ist, lite tveksam över detta.. Men visst, vi körde på..
Körde en otroligt extrem tuff övning. Jag fick inte titta på Odi överhuvudtaget, riktade blicken på Carina och gick i en cirkel runt henne.. Hon berätta vad han gjorde, och förvånad blev jag över att han följde mig fint och snällt.. Ibland stack han iväg, men lutade sig snabbt tillbaka till mig.

När jag är uppe på klubben och tränar ensam, så ska vi köra på med fritt följ.. Bättre att skapa en relation med hunden lös redan nu, än att traggla med det vid senare år.. Dessutom är det ju jag som är roligast!!?

Vi ska även byta ut Odi's belöning nu, ska belöna med en kamp trasa istället för godis.. Måste erkänna att det är tjatigt att plocka godis hela tiden. Dessutom är det roligare för hunden att ha en trasa / boll att springa efter när man gjort nåt duktigt.. Eller hur??!

Vi har även varit ute på heden och rastat alla hundarna tillsammans med mamma och hennes kompis. Hon har en schäfer tik i samma ålder som Flisan.. Så vi knata på i ca 1 timme, skönt men kallt!

Nu ikväll så är det soffan som gäller, hundarna är trötta och jag är nöjd.. Otroligt nöjd med dagens träning och alla bra tips jag fått!
Nästa gång det är träning för oss är på onsdag, då ska jag ta med mig alla nyttiga tips i skallen på mig och försöka komma ihåg där..

Tills dess får ni ha det super!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar